PROJEKTO „STEAM UGDYMO EKOSISTEMOS PLĖTOJIMAS“ 1-12 KLASIŲ MOKINIŲ STEAM DIENOS STOVYKLOS „ATRASK, TYRINĖK, PAŽINK“

Po Pasvalio rajono mokytojų konsultacijų-stažuočių 5-iuose Lietuvoje veikiančiuose STEAM centruose buvo organizuojamos penkių dienų stovyklos 1-12 klasių mokiniams, skirtos mokinių ir mokytojų kompetencijų stiprinimui ir įprasminimui per neformalias patyrimines veiklas.

          Birželio 9 d. Pasvalio Svalios progimnazijoje vyko STEAM stovykla 3-4 kl. mokiniams. Patyriminėje veikloje „Penki pojūčiai“ stovyklos dalyviai susipažino su vaistažolėmis ir tyrinėdami jas praktiškai patyrė ir įvardino penkis pojūčius. Eidami basomis basakoju taku patyrė naujų potyrių. Mokiniai stovykloje gavo progą susipažinti su išskirtiniais kino prietaisais, kurie davė pradžią animacijos kūrimui. Patys pasigamino optinį žaislą – taumatropą. „Flomasterių atgimimas: kuriame spalvas patys“ veikloje mokiniai tyrinėjo, kaip galima antrą kartą panaudoti senus, neberašančius flomasterius. Iš jų išimtos spalvotos šerdelės buvo sudedamos į vandenį, kad išsiskirtų spalva – taip buvo išgauti netradiciniai, pačių mokinių sukurti dažai. Su šiais dažais mokiniai piešė savo kūrybinius darbus, eksperimentavo su spalvų maišymu ir aptarė, kodėl verta daiktams suteikti „antrą šansą“. Sportinėje veikloje prie interaktyvios sienos mokiniai lavino vaikų judesių koordinaciją, pusiausvyrą, vikrumą ir reakcijos greitį. Ši veikla skatino taisyklingą laikyseną ir bendrą kūno aktyvumą, gerino dėmesio koncentraciją ir greitą mąstymą atliekant užduotis. Skatino komandinius gebėjimus, bendradarbiavimą ir sveiką konkurenciją. Sukurti smagią, įtraukiančią ir vaikams patrauklią aplinką judėjimui. Muzikos dirbtuvės su lietaus vamzdžiais skatino vaikų kūrybiškumą, ritminį pojūtį ir bendradarbiavimą per netradicines muzikines veiklas. Stovyklos dalyviai sukūrė mandalas iš gamtinės medžiagos, susipažino su augalais ir eksperimentavo su jais, kad geriau suvoktų gamtos ciklus.

          Birželio 10 d. Bernardo Brazdžionio edukaciniame centre vykusios stovyklos metu, 9-12 kl. mokiniai sėkmingai ugdė STEAM kompetencijas, formavo atsakingą požiūrį į gamtą ir aplinką. Aktyviai įsitraukė į tyrinėjimo, stebėjimo ir kūrybines veiklas, lavino bendradarbiavimo, problemų sprendimo ir saviraiškos įgūdžius. Dalyvaudami tiriamosiose veiklose gamtoje, stebėjo ir fiksavo vietovėje aptiktus augalus, vabzdžius, paukščius. Jie gilino žinias apie vietos biologinę įvairovę, mokėsi ją atpažinti ir įvertinti. Komandiniuose darbuose tyrė vandens, dirvožemio bei augalų pH rodiklius, naudodami paprastas STEAM metodikas. Surinktus duomenis analizavo, apibendrino ir pristatė draugams. Aktyviai dalyvavo lobio paieškose ir kūrybinėse veiklose.

          Dar viena STEAM stovykla, skirta 1-2 kl. mokiniams vyko birželio 10 d. Pasvalio Svalios progimnazijoje. Dienos stovykla buvo kupina atradimų ir smagių iššūkių. Stovyklos dalyviai stebėjo orą ir atliko įvairius bandymus, padedančius geriau suprasti skirtingus oro reiškinius. Dalyvaudami „Pojūčių detektyvų“ veikloje, jie lavino pojūčius: klausėsi garsų, uostė kvapus, lytėjo skirtingų tekstūrų daiktus bei ragavo neįprastus skonius. Vėliau tyrinėjo vandens ir oro slėgio savybes per veiklą „Kaip nardo naras?“, kur vaikai patys gamino mini narus iš plastikinių butelių. Kūrybinių dirbtuvių metu gamino gipso magnetukus, o dieną užbaigė kūrybišku eksperimentu su kava – piešė ir stebėjo, kaip kava virsta meniniais darbeliais.

          Birželio 11 d. Pasvalio Lėvens pagrindinėje mokykloje vyko STEAM stovykla, kuri subūrė 5–8 klasių mokinius iš Svalios, Joniškėlio, Vaškų, Pumpėnų ir Lėvens mokyklų į turiningą, įtraukiančią ir kūrybišką veiklų dieną. Jie ugdė tarpdalykinį mąstymą bei domėjosi gamtos mokslais, technologijomis, inžinerija, menu ir matematika. Naudodami šiuolaikines technologijas, mokiniai sukūrė judantį holograminį vaiduoklį. Tyrinėjo, kas iš tikrųjų slepiasi sausuose pusryčiuose. Gamino ir analizavo, kas sudaro vaisių salotas, kaip tai susiję su sveika mityba. Naudodami saugius maisto produktus ir fluorescencines medžiagas, gamino švytinčią želė. Viktorina paskatino prisiminti ir apibendrinti įgytas žinias. Stovykla padėjo mokiniams gilinti gamtamokslines žinias per aktyvią veiklą ir patirtinį mokymąsi. Dalyviai mokėsi stebėti, tyrinėti, spręsti problemas ir išreikšti kūrybiškumą.

          Birželio 20 d. Pasvalio Svalios progimnazijoje vykusi vienos dienos 5-8 kl. mokinių stovykla virtu tikru mokslo ir kūrybiškumo nuotykiu, kurio metu mokiniai gilino žinias apie inžineriją, fiziką bei kosmosą. Dienos tikslas – ne tik smagiai praleisti laiką, bet ir praktiškai pritaikyti gamtos mokslų žinias, ugdyti kritinį mąstymą bei problemų sprendimo įgūdžius. Dienos veiklos prasidėjo kūrybiškai – stovyklos dalyviai lankstė popierinius lėktuvėlius, į kuriuos turėjo įmontuoti DC varikliuką taip, kad lėktuvėlio propeleris pradėtų suktis. Ši veikla lavino techninį mąstymą, padėjo suprasti elektros srovės poveikį mechaniniam judėjimui bei suteikė džiaugsmo matant, kaip savomis rankomis sukurta konstrukcija atgyja. Kitas etapas – skrydis į kosmosą. Pasitelkę interaktyvią mokomąją programą Delightex, mokiniai kūrė savo koloniją kosmose. Šioje virtualioje aplinkoje jie susipažino su esminiais fizikiniais reiškiniais: gravitacija, svorio jėga, kūno judėjimu vakuume. Mokiniai eksperimentavo, kaip skirtingi veiksniai paveikia objektų elgseną kosminėse sąlygose – ši dalis ne tik skatino pažinimą, bet ir atvėrė duris į mokslinę vaizduotę. Norėdami saugiai grįžti į Žemę, mokiniai turėjo įveikti dar vieną užduotį – sukurti Orion erdvėlaivio kapsulę, gebančią atlaikyti temperatūros pokyčius atmosferoje. Šioje veikloje jie testavo įvairių medžiagų laidumą temperatūrai ir izoliacines savybes. Mokiniai stebėjo, kaip skirtingos medžiagos reaguoja į karštį ir sprendė, kurios galėtų apsaugoti astronautus nusileidimo metu. Tai buvo puiki proga pritaikyti žinias apie šilumos perdavimą ir medžiagų fizikines savybes realiame kontekste. Stovyklos metu dalyviai tapo mažaisiais inžinieriais, tyrėjais, sprendimų kūrėjais. Ši patirtis skatina toliau domėtis mokslu bei technologijomis. 

          Stovyklų metu buvo pasiektas pagrindinis tikslas – populiarinti STEAM veiklą skatinant mokinių praktinį mokymąsi ir aktyvų dalyvavimą.

          Projektas finansuojamas Europos Sąjungos #NextGenerationEU lėšomis.

Informacija ir nuotraukos STEAM stovyklų vadovų ir Pasvalio r. sav. ŠPT metodininkės Ingos Duknevičienės

2025-06-27