Kovo 6 d. minima Logopedo profesijos diena. Tokį nutarimą 2004 m. priėmė Europos logopedų asociacija. Pagrindinis tikslas – suteikti visuomenei daugiau žinių apie įvairius kalbėjimo ir kalbos sutrikimus, jų įveikimo galimybes, praplėsti žinias apie logopedo profesiją visoje Europoje. Labai svarbu plėsti visuomenės informuotumą apie kalbėjimo ir kalbos sutrikimus, jų poveikį žmonių sveikatai, galimus pagalbos būdus.
Dažnai manoma, kad logopedas yra specialistas, dirbantis tik su kalbos sutrikimų turinčiais vaikais. Iš tiesų logopedai gali padėti įveikti ar sušvelninti kalbos, kalbėjimo, bendravimo sutrikimus tiek ankstyvoje vaikystėje, tiek sulaukus vyresnio amžiaus.
Ikimokykliniame amžiuje dažniausiai susiduriama su netaisyklingai tariamais garsais, o didžiausia problema yra vėluojanti kalbos raida. Neretai tėveliai linkę laukti, kol vaikas „išaugs“ ir pradės aiškiai kalbėti. Kai kuriais atvejais, vaiko kalba formuojasi „šuoliais“ ir iki 2–2,5 m. mažai žodžių tariantis vaikas pradeda kalbėti sakiniais, tačiau taip nutinka ne visada. Esant bent menkiausiai abejonei, logopedai kviečia tėvelius atvykti su vaikais pasitarti dėl vaiko raidos, žodyno gausos, kalbos supratimo. Ankstyvasis amžius vaiko kalbos raidai ir plėtotei labai svarbus.
Mokykliniame amžiuje logopedas padeda vaikams įveikti ne tik garsų tarimo, bendravimo sutrikimus, bet ir skaitymo, rašymo sunkumus. Mokykliniame amžiuje, ypač tais atvejais, kai vaiko kalbos raida vyko pavėluotai, susiduriama su skaitymo ir rašymo sunkumais. Vaikams sunku skirti panašiai skambančius garsus (pvz., i-y, u-ū, e-ė ir pan.), rašydami diktuojamus žodžius jie sukeičia vietomis raides, jas praleidžia, sunkiai įsisavina ir taiko gramatikos taisykles. Taip pat pasireiškia lėtas skaitymo tempas, teksto suvokimo sunkumai.
Vyresnio amžiaus žmonėms logopedo pagalbos gali prireikti patyrus insultą ar galvos smegenų traumą, kai prarandamas gebėjimas suvokti aplinkinių kalbą ar taisyklingai tarti žodžius. Kita kalbėjimo problema, kuri būdinga 5 % vaikų ir 1 % suaugusiųjų, yra mikčiojimas, dažnai sukeliantis didelį emocinį diskomfortą, sunkesniais atvejais – kalbėjimo baimę ir bendravimo vengimą.
Logopedo paslaugos teikiamos sveikatos priežiūros ir ikimokyklinėse įstaigose, mokyklose, Pedagoginėje psichologinėje ar Švietimo pagalbos tarnybose bei privačiuose logopediniuose kabinetuose.
Pasvalio r. ugdymo įstaigose logopedo pagalbos, 2023 m. sausio mėnesio duomenimis, reikia – 910 vaikų. Pagalbą gauna – 715 vaikų. Rajono įstaigos turi logopedus, tačiau kai kur etato dalis yra labai maža ir pagalba nepakankama arba etatas yra, bet vaikų, kuriems paskirta jo pagalba, daugiau negu įmanoma tokią pagalbą teikti. Pastaraisiais metais pastebimas vis didesnis logopedo pagalbos poreikis, nes vaikų, kurie pradeda kalbėti vėlai arba jų kalba yra neaiški, nesuprantama aplinkiniams, daugėja. Ruošiantis 2024 m. įtraukiajam ugdymui šie pagalbos mokiniui specialistai yra ir turi būti pagalbininkai mokytojui, vaikui, tėvams, kad būtų užtikrinamas sklandus ugdymas. Smagu, kad rajono logopedai turi bendrą tikslą ir dirbdami drauge sėkmingai padeda vaikams, turintiems kalbėjimo ir kalbos sutrikimų.
Sveikiname kolegas profesinės šventės proga!
Pasvalio rajono savivaldybės Švietimo pagalbos tarnybos logopedės Andromeda Baršauskienė ir Ingrida Prakopienė, 2023-03-06